گروه‌های بویایی عطر

دسته بندی : شناخت اولیه هنر عطرسازی

زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

گروه‌های بویایی عطرها

عطرها یکی از مهم‌ترین عناصر در استایل شما محسوب می‌شوند. بر اساس تحقیقات انجام شده، رایحه شما بر روی حس اطرافیانتان نیز تاثیر می‌گذارد. برای مثال بوی بد می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و حس ناخوشایند مداومی شود. ولی رایحه‌های خوشبو می تواند باعث ایجاد اثرات مثبت، آرام بخشی در ضمیر ناخودآگاه افراد شود. با اینکه رایحه در شکل ظاهری شما تاثیری ندارد، ولی از نظر روانی باعث شکل گیری احساس مثبت‌تری در دید اطرافیان می‌شود.

​یکی از مهم‌ترین مفاهیم در شناخت و انتخاب عطرها گروه‌های بویایی Olfaction Groups است. به احتمال زیاد تا به امروز جمله‌هایی مانند: "بوی گرم و خاصی داشت" یا "مثل گلهای بهاری تازه بود" را استفاده کرده باشید تا فروشنده را راهنمایی کنید که به دنبال چه عطری هستید. کاری که شما انجام می‌دهید توصیف رایحه‌‌ای است که مد نظر دارید ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که در این زمینه اصطلاحات فراتر از گرم، خنک، شیرین، تند و... وجود دارد. گروه‌های بویایی اسمی است که به دسته‌های مختلف عطر داده می‌شود، که بر اساس: مواد اولیه در ساخت عطر، احساس و تصور به وجود آمده در افراد و تصور عمومی مشترک بین افراد از یک رایحه، نامگذاری شده‌اند. در ادامه شما را با گروه‌های بویایی و تعدادی از عطرهای مرتبط با آنها آشنا می‌کنیم تا راهنمایی بهتر در خرید عطر برای شما عزیزان باشد.

دسته بندی‌ گروه‌های بویایی

​​گروه بویایی آروماتیک Aromatic


.jpg


لغت آروماتیک aromatic به معنای معطر و خوشبو است. گروه بویایی آروماتیک از قدیمی‌ترین ترکیبات در بین گروه‌های بویایی است. و همین قدمت باعث شده است که واژه آروماتیک مترادف با واژه معطر معنا شود. در علم عطرسازی و بر اساس یک تعریف فرانسوی، آروماتیک به دسته‌ای از رایحه‌ها گفته می‌شود که گیاهی، سبز و زنده هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل رایج شدن گروه بویایی آروماتیک دسترسی راحت به عناصر آن در طبیعت است.

یکی دیگر از دلایل محبوب بودن گروه بویایی آروماتیک، خواص شفا بخشی بسیاری از گیاهانی است که در این گروه به کار می‌روند. این نتها اغلب از ترکیباتی با مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوس و دیگر گیاهانی که بوی تند علف مانندی دارند ساخته می‌شوند. ترکیب آرامش بخش و زنده نتهای گروه آروماتیک، برای کسانی که روحی آزاد و عاشقانه دارند بسیار سازگار است.

1) عطر ادکلن ورساچه اروس Versace Eros


.jpg
خرید عطر ورساچه اروس در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن ورساچه اروس Versace Eros عطری مردانه و بسیار منحصربه فرد است. عطر ورساچه اروس با رایحه‌ای ملایم و شیرین در سال 2012 وارد بازار عطرو ادکلن شد. عطر ورساچه اروس از اساطیر یونانی که نماد عشق هستند الهام گرفته شده است.

عطر ورساچه اروس با داشتن رایحه آروماتیک و معطر بهترین گزینه برای فصلی سرد مثل پاییز است. شما با اولین اسپری عطر ورساجه اروس بر روی پوست و نبضتان رایحه پرتقال، پتی دانه، لیمو، نعناع و سیب سبز را استشمام خواهید کرد. این رایحه‌ها برای شما طراوت و تازگی را در روزهای سرد به همراه خواهد داشت.

در ادامه رایحه لولبیا تنکا، گل شمعدانی و عنبر جایگزین نتهای اولیه خواهد شد تا حس شادی و هیجان را در شما دوچندان کند. در آخر رایحه غلات هندی، گلسنگ، سدر، چوب سدر ویرجیانا، چوب اطلس، وانیل و خزه اوک موس عطر ورساچه اروس را برای مردی کاریزماتیک تکمیل خواهد ساخت.

2) عطر ادکلن ایوسن لورن وای Yves Saint Laurent Y


.jpg
خرید عطر ایوسن لورن وای در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن ایوسن لورن وای Yves Saint Laurent Y عطری با رایحه ملایم و یرین است که در سال 2017 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطری مردانه و بسیار مدرن. عطر ایوسن لورن وای با رایحه‌های جذاب برای استفاده در تمام فصول مناسب است.

زمانی که عطر ایوسن لورن وای را بر روی پوست و نبضتان اسپری می‌کنید رایحه زنجبیل، ترنج، آلاهید ترکیبی بسیار جذاب را برای شما می‌سازد تا تازگی را تماما احساس کنید. در ادامه رایحه مریم گلی، برگ گل بنفشه شیرین، گل شمعدانی جایگزین نتهای اولیه در عطر ایوسن لورن وای می‌شوند. در آخر نیز رایحه بخور، عنبر، مشک و سدر عطر ایوسن لورن وای را برای مردی جذاب تکمیل می‌سازد.

​گروه بویایی مرکبات Citrus


.jpg


گروه بویایی سیتروس یا مرکباتی Citrus در ظاهر جزو ساده‌‌ترین عطرها هستند ولی از نظر تکنیکی برای به دست آوردن شفافیت رایحه، جزء سختترین عطرها به شمار می‌روند. به همین علت اکثر خانه‌های عطرسازی بسیار مشهور در دنیا حداقل یک محصول مرکباتی در مجموعه تولیدات خود دارند، که خاص‌ترین نام‌ها را بر روی آنها می‌گذارند.

عطرهای مرکباتی اکثرا جوان پسند هستند، ولی به دلیل خوشبو بودن ماندگاری زیادی ندارند. خانه‌های عطر تلاش می‌کنند که با ترکیب نتهای مرکباتی با نتهای دیگر، رایحه‌های پیچیده‌تری را بسازند تا ماندگاری عطرها بیشتر شود. وجه اشتراک تمام عطرهای گروه مرکباتی، داشتن نشاط، سرزنگیف تازگی بهار و تابستان و خنک بودن آنهاست. نتهای غالب در گروه مرکباتی از لیمو، پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و... تشکیل شده‌اند.

1) عطر ادکلن سی کی وان CK One


.jpg
خرید عطر سی کی وان در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن سی کی وان CK One از برند محبوب کلوین کلاین، عطری با رایحه خنک و شیرین است که در سال 1994 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد و تا به امروز در میان خانم‌ها و آقایان شیک پوش بسیار پرطرفدار است. عطر سی کی وان با رایحه هایی هوس انگیز مناسب زوج هایی است که هردو می خواهند از یک محصول بسیار شگفت انگیز استفاده کنند. با اولین اسپری کردن این عطر بر روی پوستتان متوجه رایحه تازه آناناس، پرتقال، ماندرین، نت های سبز، گیاه خوشبوی پاپایا، نارنج هل و لیمو خواهید شد در ادامه و در نتهای میانی ترکیب جوز هندی، گل بنفشه، ریشه زنبق زرد، گل یاسمن به شما تازگی و شادی را هدیه خواهد داد. در آخر نیز چوب صندل، عنبر، مشک، چوب سدر عطر را شایسته زوج های جذاب و شیک پوش می سازد. عطر سی کی وان برای مصرف روزانه مناسب است.

2) عطر ادکلن دولچه اند گابانا لایت بلو Dolce And Gabbana Light Blue


.jpg
خرید عطر دی اند جی لایت بلو در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن دولچه اند گابانا لایت بلو Dolce And Gabbana Light Blue با رایحه‌ای خنک در سال 2001 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. رایحه‌های بی‌نظیر عطر لایت بلو شما را به یاد درختان و میوه‌های شمالی خواهد انداخت. نتهای اولیه عطر دی اند جی بلو لایت با لیمو ترش، سیب، سدر، گل استکانی شروع می‌شود تا خنکی بی حدی را در روزهای گرم و تابستانی به شما ببخشد. در ادامه و در نتهای میانی رایحه گل رز و یاس،چوب خیزران و برای شما تازگی را هدیه می‌آورد. در آخر نیز رایحه مشک، کهربا و چوب صندل سفید عطر دولچه اند گابانا لایت بلو را برای زنی جذاب تکمیل خواهد ساخت.

​​​گروه بویایی شرقی Oriental

.jpg

گروه بویایی شرقی Oriental جزوپرطرفدارترین رایحه‌ها در اروپا و آمریکا هستند و دلیل آن استفاده از ترکیب ادویه‌های مختلف است. وجود ادویه‌ها در گروه بویایی شرقی باعث جذابیت و گیرا شدن بسیار عطرهای این دسته می‌شوند. این گروه بویایی قدمتی چندهزار ساله دارند، در اوایل که عطرها به صورت بخور وجود داشتند و بعدها که به مدل مایع درآمدند، از همین عناصر به عنوان عناصر کلیدی استفاده شد.

مهم‌ترین ویژگی عطرهای شرقی به گرما، جذابیت گیرا و دعوت کنندگی آنها نسبت به صاحب عطر باز می‌گردد. عطرهای گروه شرقی نتهای احساسی دارند و از ترکیبات قدرتمندی مانند مشک، نتهای شیرین مانند وانیل، نتهای درختی مثل عود و صندل به دست می‌آیند. افراد علاقه‌مند به این گروه بویایی معمولا شخصیت‌هایی ماجراجو، پیچیده و بدون محدودیت دارند.

1) عطر ادکلن بلک ارکید Black Orchid


.jpg
خرید عطر بلک ارکید در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن بلک ارکید Tom Ford Black Orchid از برند تام فورد، عطری با رایحه گرم و شیرین است که در سال 2006 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطر بلک ارکید تام فورد عطری بسیار لوکس و مجلل.

زمانی که عطر بلک ارکید تام فورد را بر روی پوست و نبضتان اسپری می کنید، ترکیب جادویی رایحه لیمو ترش، ترنج، انگور فرنگی سیاه، گل یلانگ، یاس، نارنگی ماندرین، قارچ توبر و گاردینای یاسمنی ظاهر می شود. بعد از این مسیر احساسی، رایحه نبض‌هایی قوی میوه‌های جنگلی، فلفل، گل لادن و ارکیده جایگزین نتهای اولیه می شوند. در آخر نیز رایحه عود عربی با ترکیب شیرینی وانیل و شکلات، عنبر ، خس خس، چوب صندل سفید و نعنای هندی، عطر بلک ارکید را تکمیل می سازد. این ترکیبات شگفت‌انگیز رایحه‌ای جاویدان را از شما به جای می گذارد.

2) عطر ادکلن دیور ساواج Dior SAUVAGE


.jpg
خرید عطر دیور ساواج در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن دیور ساواج Dior SAUVAGE با رایحه‌ای گرم و تند در سال 2015 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطر دیور ساواج، عطری مردانه و سلطنتی. عطر دیور ساواج با توجه به رایحه تلخ و نسبتا خنکی که دارد، همچنین پراکندگی و ماندگاری چشم گیرش، برای مصرف روزانه و رفت وآمد های زیاد مناسب است. عطر دیور ساواج با ترکیبات جادویی و جذاب، بین گروه عطرهای چهارفصل قرار می گیرد.

به محض اسپری کردن عطر دیور ساواج بر روی پوستتان رایحه فلفل سیچوان، نارنج وعنبر را استشمام خواهید کرد. فلفل سیچوان با گرما و تندی، انرژی زیادی را به شما و اطرافیانتان منتقل میکند. عطر دیور ساواج با ماندگاری و پراکندگی زیاد برای مصرف روزانه آقایان پرکار بسیار مناسب است. رایحه‌ی اسطوخودوس ، خس خس و در پایان آن سدر و امبروکسان، یک ترکیب جسورانه و جذاب را برای مردان اصیل می سازد.

​​​گروه بویایی چوبی Woody


.jpg


گروه بویایی چوبی Woody جزو پرطرفدارترین رایحه‌ها در بین آقایان و جذابترین برای خانم‌ها هستند. البته با توجه به جدید بودن این دسته از گروه بویایی، در دسته بندی‌های کلاسیک فرانسوی، گروه بویایی چوبی اصلا وجود ندارد. چوب درواقع یادآور درخت است و درخت نمایانگر قدرت، استحکام و تکیه‌گاه بودن است. این مفاهیم نمایانگر همان چیزی است که خانم‌ها از آقایان انتظار دارند. عطرهای چوبی اکثرا مردانه هستند و دارای روایحی گرم، آشنا و ساده هستند که احساس خوشایند و دوستانه‌ای را به اطرافیان شما القا می‌کنند. مولکولهای درشت عناصر چوبی، در همان لحظه اسپری کردن نمایان می‌شوند و هویت اصلی عطر را نشان می‌دهند.

1) عطر ادکلن پاکو رابان وان میلیون Paco RABANNE


.jpg
خرید عطر وان میلیون در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن پاکو رابان وان میلیون Paco RABANNE One Million عطری با رایحه تند و تلخ است که در سال 2008 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطر وان میلیون با نت‌های بسیار هوس انگیز برای هر مردی در هر سنی مناسب است.

عطر وان میلیون سرشار از حس خاص بودن است. زمانی که عطر وان میلیون را بر روی پوست و نبضتان اسپری می کنید، رایحه نعناع، ماندرین خونی، گریپ فروت را استشمام خواهید کرد. این ترکیب همراه با نتهای تند، گل رز و دارچین در نتهای میانی، رایحه‌ای تند، تازه و بسیار لذت بخش را به ما منتقل خواهد کرد. در آخر نیز رایحه نعناع هندی، نتهای چوبی، کهربا، چرم و عنبر گرمای عمیقی را برای شما هدیه خواهد آورد و عطر وان میلیون را برای مردی جسور، تکمیل می سازد.

2) عطر ادکلن بلو د شنل Blue De Chanel


.jpg
خرید عطر بلود شنل در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن بلو د شنل Bleu De Chanel عطری با رایحه خنک و تلخ است که در سال 2010 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطر بلو د شنل رایحه‌ای دارد که فرد را از حالت خستگی به تحرک و جنبش وادار می نماید.

رایحه های غالب عطر بلو د شنل عنبر، مرکبات، بخورهای چوبی و دودی است. نت های آغازین این عطر بی‌نظیر گریپ فروت، زنجبیل، نعناع هندی و لیمو است، که برای شما انرژی های مثبت و شادابی را به ارمغان می آورد. در ادامه ترکیب یاسمن،فلفل قرمز،جوز هندی جایگزین نت های اولیه می شود و شمارا خاص‌تر از همیشه نشان می دهد. در آخر رایحه های چوب صندل، عنبر، گل لادن و بلو شنل Bleu CHANEL با اینکه رایحه خنکی دارد و بیشترین مصرف آن در روزهای گرمتر است، ولی تلخی آن حس گرما را به شما منتقل می کند. به همین دلیل این عطر می تواند برای تمام فصول و به خصوص برای مصرف روزانه آقایان پرکار، بسیار گزینه مناسبی است.

​​​گروه بویایی مدیترانه‌ای Chypre


.jpg


تصور کنید برای تعطیلاتی عاشقانه به زیباترین سواحل دریای مدیترانه سفر کرده‌اید، روزها را در کنار دریا و بر روی ماسه‌ها می‌گذرانید، و شبها رایحه بی‌نظیر گیاهان مدیترانه‌ای در فضای اطراف شما پخش می‌شود. بعد از برگشتن شما آرزو می‌کنید که کاش می‌توانستید عطر و احساس روزهای آفتابی در کنار دریا و شبهای آرام را با خود به همراه داشته باشید. پس اگر به دنبال همچین احساساتی هستید، به دنبال عطرهای مدیترانه‌ای Chypre بروید و استرس و اضطراب روزهای شلوغ را با یادآوری خاطرات زیبا از خود دور کنید.

این گروه از عطرها معروف یه عطرهای چایپر هستند که در زبان فرانسوی به معنای قبرس است. قبرس یک کشور جزیره‌ای در دریای مدیترانه است. گروه بویایی چایپر یا مدیترانه‌ای با الهام از عطر Coty Chypre در سال 1917 نامگذاری شد. رایحه‌های تند، همراه با ترشی و تلخی بسیار خاص که معمولا از رایحه ترنج گرفته می‌شوند. اغلب عطرهای گروه بویایی مدیترانه‌ای پودری، نسبتا غلیظ، گرم و اشرافی هستند. طبع لطیف این عطرها با زندگی پر دغدغه و شلوغ افراد پرکار بسیار سازگار است.

1) عطر ادکلن لانکوم آیدول LANCOME IDOLE


.jpg
Insert description


عطر ادکلن لانکوم آیدول LANCOME IDOLE عطری با رایحه شیرین و نیمه گلی که در سال 2019 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطری زنانه و جذاب که با رایحه‌های بی‌نظیر برای مصرف در تماملی فصول سال مناسب می‌باشد.

زمانی که عطر لانکوم آیدول را بر روی پوست خود اسپری می‌کنید، می‌توانید رایحه میوه‌ای گلابی، گل رز را استشمام کنید. در ادامه گل رز کمی قویتر و شیرین‌تر می‌شود. رایحه‌های میانی عطر شیرین، گلی، میوه‌ای کمی سبز و تلخ هستند که حسی زنانه و عامه پسند را ایجاد می‌نمایند. عطری بسیار مدرن و جذاب برای زنی امروزی.

2) عطر ادکلن کرید اونتوس Creed AVENTUS


.jpg
خرید عطر کرید اونتوس در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن کرید اونتوس creed AVENTUS در سال 2011 به بازار عطر و ادکلن عرضه شد. عطر کرید اونتوس عطری است بسیار جذاب برای آقایانی با روحیه شاداب و با وقار. عطر کرید اونتوس رایحه ای تلخ و خنک ابهت را با روحی دراماتیک ترکیب کرده است تا روحیه ای صلح طلب را از شما به اطرافیان شما نشان دهد.

با اولین اسپری عطر کرید اونتوس شما می توانید رایحه بسیار تازه ترنج، آناناس، انگور فرنگی سیاه، سیب را استشمام کنید.بعد از آن نت های میانی جایگزین می شوند و رایحه های رز، یاس، چوب درخت قان، نعناع هندی برای شما خنکی و شادابی را به ارمغان خواهد آورد.در آخر رایحه وانیل، خزه درخت بلوط، عنبر و مشک عطر کرید اونتوس را برای مردی کاریزماتیک تکمیل خواهد کرد.

​​​گروه بویایی چرمی Leather


.jpg

رایحه گروه بویایی چرمی Leather را از منابع طبیعی و حیوانی به دست می‌آورند. برای تولید رایحه چرم، به دلیل رایحه ناخوشایندی که در طبیعت دارد آن را با نتهای گلی و میوه‌ای ترکیب می‌کنند تا رایحه‌ای خوشبو و هیجان‌انگیز به دست آورند. عطرهای گروه بویایی چرمی به دلیل رایحه‌های تلخ و خاصی که دارند اغلب مردانه هستند. چرم تاریخ بسیار قدیمی در عطرها دارد، استفاده از مواد چرمی برای ساخت عطر در قرن شانزده اروپا، صرفا در طبقه‌های مرفه و اشرافی استفاده می‌شد.

یکی از بهترین برندهایی که عطرهای چرمی تولید می‌کنند برند هرمس است. برند هرمس در اوایل کار سازنده لوازم چرمی، برای سوارکاران بود، که بعد از مدتی تصمیم به ساخت کیفهای چرم زنانه و مردانه کرد. عطرهای برند هرمس نیز کاملا رایحه محصولات برند هرمس را دارند.

1) عطر ادکلن ولنتینو یومو اینتنس Valentino UOMO Intense


.jpg
خرید عطر ولنتینو یومو اینتنس در مدلهای شرکتی و کوچک از سایت جزیره عطر


عطر ادکلن ولنتینو یومو اینتنس Valentino UOMO Intense عطری با رایحه گرم و شیرین است که در سال 2016 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطری مردانه و بسیار شیک.

رایحه‌های عطر ولنتینو یومو اینتنس با سالویا اسکلاریا، نارنگی ماندرین شروع می‌شود که حسی نیمه شاداب و در عین حال تلخ و سبز دارد. در ادامه رایحه زنبق، دانه تونکا به ترکیبات جذاب عطر اضافه می‌شوند. در آخر نیز رایحه وانیل و چرم حس تلخ، دودی و مردانه تری را به عطر می‌بخشد.

2) عطر ادکلن فندی فن دی Fendi Fan D


.jpg
Insert description


عطر ادکلن فندی فن دی Fendi Fan D عطری با رایحه گرم و شیرین است که در سال 2012 به بازار عطر و ادکلن ارائه شد. عطری زنانه و بسیار شیک که با توجه به نسخه اولیه آن رایحه چرمی در آن بیشتر شده است.

در نتهای اولیه عطر فندی فن دی رایحه لیمو ترش و ترنج ترکیبی ملایم و جذاب را می‌سازد. در ادامه رایحه گل مریم و یاس تلخی چرم در نتهای پایه عطر را ملایم‌تر می‌کند و رایحه وانیل، شیرینی مشک حسی رسمی و درعین حال جذاب را به عطر فندی فن دی می‌بخشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و راهنمایی‌های کافی را دریافت کرده باشید. دوستدار شما، فروشگاه جزیره عطر

دیگر مقالات پیشنهادی